♥ pengikut setia ♥

Sunday, December 25, 2011

Be greatful for what we have :)

Assalamualaikum :)


Jam 12.02 am . Mata belom mengantuk , jadi saya ni dok gatal tangan lah nak menyemak-nyemak masuk blog saya ni . Sekali tengak hah ! Amek kau , berlambak orang kat chat box tak dilayan . Err sesungguhnya saya amat sesali dan memohon maaf kerana sudah lama mengabaikan hak layanan korang *amboi "hak layanan" --> tak boleh blah . boo booo ! Err maap , sungguh-sungguh mintak maap . Kali ni ikhlas dari lubuk hati saya yang suci lag murni ni and tak de BOO BOO nye *nampak tak ? Nampak tak keikhlasan saya (nada merayu ) ehee .

Ok kembali ke pangkal jalan and takde lagi selok belok kiri kanan straight je ok . Saya ulangi ! STRAIGHT !  Berbalik pada tetamu jemputan saya iaitu err anda anda di chat box ! Ye kamu ! Firstly thanks lah sebab menyukai info yang saya share kan . Tiada niat lain selain merapu . Eh tak tak silap , ulang tayang , tiada niat lain selain ingin berkongsi pendapat itu sahaja . Tak salah kan kita sebagai manusia jika ingin berkongsi idea kan kan betol kan kan . Sapa setuju angkat tangan yei yei angkat tangan yei yei . Fuyohh ramai tu . Terima kasih para hadirin yang dihormati , sesungguhnya saya ingin berbangga sekejap disini . Boleh kan please pleaseeeee *nada merayu uhuk .

Oh oh ye sebelom terlupa , kepada kamu dan kamu dan kamu kamu kamu . Hye hye you you harap maklum bahawasanya saya istiharkan yang saya saaangaaatt laaaaa jaranggggg on99999 beeeloglogglogg atas beberapa sebab .

1) Saya masih menuntu di ipt so masa saya sangat lah terhad .
2) Saya kaki mendownload cerita so secara tidak langsung internet saya akan menjadi sangat lah lembab *time ni sumpah tension gile beb !
3) Tak lain tak bukan sebab faktor malas lah brother ( penyakit ni kan memang ada kat semua manusia kan kan , alahh tak yah temberang lah . HOO HOO HOO )


CHOPPP ! Ape aku melalut samapi sini hah ? Dushhh tampo pipi kanan . Dusshhh lagi tampo pipi kiri lahh . Fuhh pedih ~ Ok back to our topic "Be greatful for what we have :)" . Haaaa dasyat gitu ayat kan . Acehhh . Saya mendapat idea ini setelah balik dari UiTM baru-baru ni . Seperti yang kalian sedia maklum . Sekarang ni kan musim hujan non-stop right . So kiteorang sebagai student kat sini pon risau punye risau punye risau la takot berbeno tak dapat balik cuti mid-sem . Fuhhh mimpi ngeri kot kalau tak balik . Ohh tidakk Ohh tidak tak nak bayangkan . Sesungguhnya saya sebagai hamba Allah yang sangat lemah ini tidak sanggup menanggung bencana banjir mu itu . Yelah saya kan tuntut kat segamat , and secara tak langsung segamat kan memang kawasan banjir hujung tahun kan .


Selama ini kita hanya melimat di kaca television je mangsa-mangsa banjir ni , tapi kita tak pernah merasainya .
Masa on the way saya nak balik JB sangat sangat lah kesian tengok rumah-rumah yang dah tenggelam . Yang saya nak banggakan sekarang ni , mereka mangsa banjir ini tidak pernah merungut , mereka terima nasib mereka seadanya . Cuba kita bandingkan dengan diri kita yang serbe lengkap . Rumah tak pernah banjir , astro pon ada , air-cond pon ada , tv plus ma pon ada , tapi kenapa kita masih mahu merungut itu ini ? Kata rumah tak cukup besar lah , tv tak cukup besar lah , air-cond kalau boleh nak setiap inci rumah ada , bio sejuk , astro pulak , kalau ada lima bijik tv kat umah tuh , hah mampos lima astro dia nak pasang . Come on lah wake please malaysians ! Be greatful please . Sedangkan mereka ni tiap tahun hadap banjir sikit pon tak merungut kita lak hidup mewah senang lenang goyang kaki nak merungut itu ini . Apa yang ada tu cukup lah .


Lagi satu , saya nampak gaya hidup rakyat malaysia zaman sekarang ni . Suka menukar benda yang mereka masih ada kepada benda yang lebih better , especially handphone ! Perlukah kita menukar handphone kita sedangkan handphone lama itu masih elok . Still boleh call and message , ni tidak , nampah hah samsung S2 dah kuar lah , nak beli lah , samsung Splus tak best , nak lagi canggih ! Amboiii hang bab membazir no1 noh , Juara dari segala juara . Apa salahnya duit yang ada tu kita simpan untuk masa depan ? Kot kot bala datang ke pada masa hadapan , mana kita tahu kan rancangan Allah untuk hamba-hambanya . Bak kata pepatah sediakan payung sebelom hujan .

Ok tidak dinafikan yang saya dulu pon macam tu jugak , nampak orang pakai handphone slide , nak jugak pakai phone cam tuh . Tapi percayalah bila dah masuk U ni saya rasa menyesal sangat , sebab dah membazir masa zaman muda-muda saya dulu + zaman remaja * acehh cakap macam dah tua noh padahal baru 18 je kot err ,  Ok saya menyesal bukan ape pon , sebab saya pikir duit tu sepatut nye boleh dibuat beli buku or duit makan kat U bila time2 "papa kedana " . Hang ingat nak sevive kat U ni senang ke hah ? Pada sesiapa yang bergelar mahasiwa or mahasiswi anda tentu paham makna saya kan . Susahnya hidup nak makan . So ape salahnya kita meabung sikit wahai rakan-rakan ku , tak rugi pon percaya lah .


So conclusion nye , tolongggg lah rakyat malaysia semua , apa yang kita ada hargailah seelok-eloknya sebelom menyesal dikemudian hari . Sesunguhnya Allah berhak untuk menarik kenikmatan yang kita rasa itu . So renung-renungkan lah , selamat beramal :)

No comments:

Post a Comment